V.40 (39+0)

(null)
Bebis: Längd ca: 51 cm, vikt ca: 3.39 kg i början av veckan och 3,56 i slutet. Alla mina organ är färdiga, mina lungor är färdigutvecklade och jag har tillräckligt med underhudsfett (15% av min kropp består nu av fett). Fosterfettet och langunohåret som tidigare täckte min kropp är nu så gott som borta. Både mamma och jag är redo för förlossningen! Vad som gör att förlossningen startar vet man inte med säkerhet, men det har med hormoner att göra. Ev. är det jag som producerar hormoner när jag är beredd att komma ut, men troligen påverkar även mammas mottaglighet för hormonerna.
När graviditeten är fullgången blir livmodern redo för värkar och den är känslig för olika faktorer som kan sätta igång förlossningen. Vi är två som styr och nu gäller det att vi styr åt samma håll - för nu ska vi i mål!
 
Jag: Nu är det säkert tungt och jobbigt. Dessutom har du troligen förvärkar som kan kännas en aning besvärande. Förvärkarna är kroppens sätt att träna och förbereda sig inför det kommande förlossningsarbetet. Jämfört med förlossningsvärkar är förvärkarna oftast mildare, de påminner om mensvärkens molande känsla. Till skillnad mot förlossnignsvärkar avtar de efter en stund och försvinner för att vid ett senare tillfälle återkomma.
Förvärkarna kan både vara oregelbundna och regelbundna. När förvärkarna blir intensiva kan det vara svårt att veta när själva förlossningen har startat och när du ska kontakta BB. Ring till förlossningen när du har tre-fyra värkar var tionde minut och när varje vär varar i en minut. Ring också om vattnet går, om du blöder eller känner dig allmänt orolig.
 
Mina upplevelser: Jag har defintiivt förvärkar och sammandragningar så min kropp tränar på för fullt. Det har blivit mer senaste veckan, och jag har så svårt att sova nu. Har svårt att somna och vaknar alltid vid typ 03.30-05.00 och går då på toaletten och försöker sedan somna om vilket är svårt. Det roliga med att vakna mitt  i natten är att jag har märkt att Niklas pratar i sömnen vilket kan vara mycket underhållande. Min halsbränna har varit rikigt illa nattetid också, men har tuggtabletter mot det och det brukar bli bättre när jag tagit en sådan. Jag har även ont i magen emellanåt, både dag som natt. Smärtan kan vara lite olika, ibland som det nämns ovan som molande mensvärk, och ibland mer i hela magen eller upp mot lungorna. Men det börjar ju bli riktigt trångt där inne för bebis så det trycks väl ben upp mot lungorna på mig och allt möjligt. Jag är uttråkad av att vara hemma nu speciellt med tanke på Corona så håller jag mig mest hemma och det är så tråkigt, och nu har tiden börjat gå långsamt. Vi ska till barnmorskan idag på vanlig kontroll för att kolla så allt ser bra ut.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0