Europaresa - Paris

Efter att vi hade tillbringat tre dygn i verona åkte vi vidare mot Paris, och det var inte en kort bit. Vi hade tänkt att kanske stanna på 1-2 ställen och sova, men vi kände att vi ville åka hela vägen på en gång, så det gjorde vi och Johan körde hela vägen. Men här rekommenderar jag er också att stanna någonstans på vägen och inte sträckköra. Det tar på orken och humöret haha.

Men efter en lång resa kom vi iaf fram till Paris och vårt hotel. Först när vi kom dit ser vi att det ligger massa uteliggare i tält under en bro som fanns vid hotellet och vi tänkte det, Gud vart har vi hamnat.  Hotellet sen ska vi inte prata om, det var nog något av det äckligaste jag sovit på. Men vad gör man inte för att hålla ner på hotellkostnaderna. Det var inte hotellet som var det viktigaste utan upplevelserna!

Nu har jag äntligen fått se Paris! Jag har velat åka dit länge, för det känns som ett ställe som man måste ha besökt någon gång i sitt liv, och kolla på Eiffeltornet. Vi kollade också in triumfbågen och NotreDame, den sistnämnda var det mest jag som ville se för att den är med i Disneyfilmen ringaren i NotreDame, haha. Något som var lite tråkigt var att just när vi var där så var Trump på besök och dom hade spärrat av vissa delar runt Eiffeltornet och det stod vakter med k-pistar vid NotreDame, så det hade jag gärna skippat för upplevelsens skull, men men. Vi såg till och med Trump komma åkande i sin bil vinkandes med ett stort flin.

Men Paris var fint! Jag tycker att det var en fin stad med mysiga gator och "strandpromenader".
Vi gick inte bara runt och kollade på saker, vi han även sätta oss och avnjuta ett glas och titta på folk när dom gick förbi, det är rätt kul. Sedan satt vi också vid vattnet och åt lite tapasliknande kvällsmat till ljudet av lite jazz som spelades av ett liveband. Det var mysigt fast att jag inte är ett stort fan av jazz, men hela upplevelsen gjorde det bra!

Vi var bara i Paris en heldag så det var det vi hann med.

Sammanfattning: Fin stad som jag är glad över att jag har fått besöka. Kul att äntligen fått se alla stora byggnader på riktigt som hör till Paris som jag bara sett på bild förut! Sen är det väl alltid så att det såklart finns hur mycket mer som helst att titta på, men på en dag tycker jag ändå vi hann se mycket.

Europaresa - Venedig & Verona

Venedig

Efter vårt mysiga stopp hos den söta italienska damen åkte vi vidare mot Venedig som var vårt nästa resmål. Vi hade bara tänkt vara där över dagen och sedan åka vidare mot Verona, och det räckte absolut. Vi var där i några timmar bara, för efter att vi suttit ner och ätit god pasta längs vattnet och gått runt på gatorna i Venedig ett tag kände vi oss nöjda då det blir lite samma att titta på. Det som också bidrog till att vi kände oss rätt nöja efter några timmar var att det var sååå varmt när vi var där! Det var 35-36 grader i skuggan. Och det var det under hela vår Italienvistelse.

Vi kollade på om vi skulle åka gondol eftersom det hör till Venedig men där blev vi lite snåla, det kostade typ 800 kr för 20-30 min, så vi struntade i det.

Men det var väldigt fint med vattnet som går genom staden, alla små mysiga gränder och alla söta små broar som man måste gå över, så jag är väldigt glad över att ha fått vara där och se det!

Sammanfattning: Det är väldigt mysigt att bara strosa runt där, men det räcker nästan med några timmar. Det är väldigt fint!! Kan dock vara mysigt att åka en weekend. Det känns som en romantisk stad och om jag var där en weekend skulle jag passa på att åka gondol också.

Verona

Verona och Gardasjön var vårt nästa mål på vår resa. Det tog bara några timmar mellan Venedig och verona så vi kom fram i bra tid till hotellet vi skulle bo på dom tre nästkommande nätterna. Vi bodde i Valpoliciella så inte mitt i verona utan lite närmare Gardasjön som egentligen var vårt huvudmål med den här destinationen. Men det var ett väldigt mysigt område vi bodde i, det var nämligen ett stort vindistrikt, så det var vingårdar så långt ögat kunde nå i princip! Vi hann allt in på en vingård precis innan vi åkte därifrån också, det kändes ju självklart när vi hade bott där och allt!

Men Gardasjön då! Det var supermysigt där och så härlig miljö! Det var mysiga vägar längst med vattnet och små mysiga byar runt om hela sjön. Vi höll oss mest på den östra och södra delen av sjön vid byarna Garda, Lasize bland annat. Vi åkte lite mer norrut också en dag när vi hyrde vespa jag och Niklas.

Den östra och södra är lite mer familjevänliga och den norra lite mer berg och så om man vill vandra lite och så. Den södra byn som låg längs med vattnet var Sirmione och kallas den vackraste av byar med sin gamla Borg/slott och mysiga vägar och så. Vi var där en sväng och badade, åt och kollade lite snabbt, men där hade vi nog behövt mer tid till att strosa runt och kolla. Men det var väldigt fint!

Sammanfattning: Vid Gardasjön var det verkligen såå mysigt och fint! Så mysigt att åka längs med vattnet och titta på alla mysiga hus och naturen! Rekommenderar er starkt att hyra vespa och glida runt på då man får se mycket men ändå vara ute samtidigt!

Europaresa - Großglockner

Großglockner passet

När vi åkte ifrån österrike mot Italien åkte vi genom ett så mäktigt pass! Det tog sin lilla tid att åka upp för dom branta slingriga vägarna och sedan åka nerför alla backar igen, och så höll det på så ett tag innan vi var nere på plan mark igen. Men det var så häftigt!

När vi var på toppen av passet så var vi i molnen. Det var höga berg överallt omkring och och såå häftig utsikt över bergen och dalar djupt ner bredvid vägen. Vi såg det högsta Berget som heter just Großglockner som också passet igenom heter, det berget är det högsta berget i Österrike på 3798 meter över havet. Riktigt mäktigt.

När vi åkte upp för vägarna var det någon gång jag tittade ner och ryggade tillbaka snabbt som attan för fy sjutton vad brant det var ner!! Där skulle man inte vilja slira ut med bilen, eller att bromsarna pajar.

Sammanfattning: Helt underbar väg att åka om man ska åka Österrike-Italien eller tvärtom! Rekommenderar det starkt! Dock tar det väldigt lång tid så det kan va bra att stanna någon gång längs med vägen och sova en natt och inte sträckköra som vi gjorde. Men så häftigt att ha sett!

Treviso

När vi kom in i Italien och tagit oss ner för detta gigantiska pass så kom vi fram till vår sovplats för natten och jag undrade först om vi hade kommit rätt för vi stod mitt i ett bostadsområde. Men så såg vi namnet på hon vi hade mejlat med på en brevlåda och så kom det ut två personer från gården, så vi var rätt. Det var sååå mysigt! Det är absolut det mysigaste boendet vi bott på under resan. Det var ett b&b och det var alltså på deras gård. Det var så mysigt, vi hade en trädgård vi fick sitta i om vi ville och en stor övernattningslägenhet. Hon som ägde det kunde dock ingen engelska så hon fick hämta sin son som vi fick prata igenom. Men hon var så söt! Sen när vi hade kommit in och allt frågade hon när vi ville ha frukost, alla tre tittade på varandra med undrande blickar, får vi bestämma när vi vill ha frukost. Och hon kom där på morgonen med en vagn till vårt rum med massa gottigheter. Bästa boendet!

Europaresa - Österrike

ÖSTERRIKE

Österrike...jag säger bara wow!! Vilket land! När vi åkte in i Österrike, som då var vårt tredje stopp på resan, satt Niklas med öppen mun och kollade ut på alla maffiga berg som tornade upp sig runt om oss. Det var verkligen en häftig miljö, och lite skillnad mot Sverige.

Här hälsade vi också på hos min kusin Sara och hennes sambo/fästman Lucas. Det var så mysigt och det bästa på hela resan faktiskt! Dom har ett hus som vi nu fick se för första gången och det var såå mysigt! Och det ligger så fint med berg runt om huset vart man än tittar.

I Österrike var vi i 2 dagar och hann väldigt mycket på den korta tiden tycker jag. På kvällen när vi kom gick vi ut och åt på en supermysig restaurang inne i en dal. Där satt vi och åt gulasch och deras pyttipanna till ljudet av kobjällror som lät konstant. Mysigt tycker jag!

Nästa dag var vi och vandrade jag, Niklas och Johan. Det var såå jobbigt, vi höll på att dö några gånger, det är en saftig stigning uppåt på dom där bergen. Men det var så värt det! På vägen upp stannade vi först vid ett vattenfall och det var så fint och skönt! För vid det laget var vi rätt varma då solen låg på och stekte också, och det skvätte så härligt av vattenfallet. Efter det fortsatte vi uppåt en bra bit till jag tror vi gick ca 4 km i bara uppför, och det var som sagt en rejäl lutning på den backen. Men utsikten när vi kom upp sen! Oj oj vad fint det är! Men det är alltid svårt att fånga känslan och bilden man får på näthinnan på kamerans bild. Det är en väldigt mäktig känsla att stå där och se hur högt man kommit och ha alla stora berg omkring sig.

Förutom att vandra hann vi även på samma dag bada, cykla iväg med Sara och Lucas
med kajakerna på släp och paddla och bada lite till och sen på kvällen grillade vi och spelade kubb. Det var en otroligt härlig dag, och vi sov gott allihopa efter den dagen.

När vi sedan åkte vidare mot nästa resmål som var Venedig så passade vi på att åka en rodelbana i Österrike. Man sitter i en liten vagn typ och sen åker man som på en räls nerför en backe. Det är lite som en bergochdalbana men man sköter om broms själv och kan bestämma farten själv. Riktigt kul grej. Där vi var så var banan ca. 1,4 km lång, så ändå en liten bit, men det gick väldigt fort att åka ner för.

Sammanfattning: Resans höjdpunkt! Sjukt vacker miljö, så kul att få träffa Sara och Lucas och se hur dom bor och det finns mycket härliga aktiviteter att göra där! Perfekt för dom som vill vandra då det finns många bra leder upp för bergen.

Europaresa - Berlin & Prag

BERLIN

Berlin var vårt första stopp på vår resa. Vi åkte dit på en dag, så första dagen som vi började resa på började redan vid 5-6 och vi var framme på kvällen vid typ 8. Vi fick med det känna på hur det var att åka bil och sitta längre sträckor redan på en gång. Men det gick bra och vi lyssnade på ljudbok som gjorde att tiden gick snabbare.

Berlin då, vad ryckte jag/vi om det. Det var första gången för oss alla 3 där. Vi var där en heldag. Det var kul att få se staden överlag, och det som jag mest ville se där var den del av Berlinmuren som det står kvar en liten del av och titta på det runt omkring där. Resten av staden (av det vi såg) var ganska risig upplevde vi. Det är väldigt mycket klotter på husen och överallt och det växer hej vilt med gräs och så bredvid gångvägar och vägar osv. Det tyckte jag gjorde att intrycket blev lite risigare. Men nu bodde vi på östra delen också och den säger dom ju var risigare när Berlinmuren fanns också och den västra delen var den "finare".

Det vi annars hann göra i Berlin på vår dag där var att strosa runt och kolla stan, äta deras omtalade currywurst (som för övrigt inte alls var särskilt gott), sitta och ta ett glas vid vattnet. När vi satt där och skulle ta ett glas vid vattnet kom det en tiggare, och vi hade cent liggande på bordet som han då pekade på och ville ha, när vi då sa bestämt nej blev han så arg så han tog vårt pepparkar på bordet och sprätte peppar över vårt bord. Det var så nära att träffa Niklas efterrätt, haha lite komisk och otippad grej som hände.

Sammanfattning: Kul att ha besökt och fått se Berlinmuren och staden överlag, men inte så jättespeciell stad i övrigt. En storstad helt enkelt.

PRAG

Vår andra stad på resan blev Prag. Det var en mysig stad!! Väldigt mysigt att få se både den gamla delen av staden och den "nya". Det var väldigt fina hus och mysig stad överlag. Det är en bra weekend stad att åka till. Billigt med öl och drinkar som det också var i Berlin. Här var vi också bara en dag, men vi hann gå runt även här och bara kolla, gick upp för massa trappor till deras slott/borg, åt gott och tog även här en varsin drink vid vattnet innan vi knallade hemåt. Det tog sin stund att gå tillbaka till hotellet. Vi gick ca 1,5 mil både i Prag och Berlin så vi fick vår dagliga motion.

Jag provade även deras omtalade bakelse, den föll mig kanske inte helt i smaken men jag var väldigt mätt när jag åt den vill jag tillägga, men ja var tvungen att köpa en för att smaka. Alla gick verkligen runt med sådana där!

Sammanfattning: Supermysig stad att strosa runt i och bara kolla på fina hus och miljön vid vattnet och kunna variera mellan gamla och nyare delar av staden. Bara att sätta sig och äta gott var väldigt mysigt.