Sammanfattning graviditet nr 2

Den 11/6 2021 tog jag ett graviditetstest som då visade positivt 2-3 veckor, tog även en dagen efter för att vara på säkra sidan som visade samma sak.

Jag började må illa i ca v.5 och började då spy. Kommer ihåg att jag tänkte att jag kanske slipper det den här gången, men nej då. Började äta illamåendetabletter ganska snabbt då jag visste att det hjälpt mig förra gången, men spydde varje dag. I vecka 17-18 började jag känna rörelser I magen, små fjäderliknande, men kände något.\n

Klarade mig utan illamåendetabletter från ca 2 veckor innan jul (ca från v. 31) och framåt. Mådde illa då och då och spydde någon morgon ibland, men det var inte varje dag längre. Varit piggare denna graviditet och det har inte tagit lika mycket på psyket som förra gången. Antagligen för att illamåendet inte varit lika ihärdigt. Jag har haft mer foglossning den här gången, har haft det flertal gånger och det har uppkommit när jag lyft något för tungt. Det har då hållt i sig några dagar- en vecka och har sedan gått över. Men känner mig inte lika stabil i bäckenet överlag vid denna graviditet, är nog lite försvagad från förra graviditet. Det har knakat något infernaliskt också i bäckenet när jag vridit mig i sängen, ställt mig upp efter att ha suttit osv, det upplevde jag inte förra gången. Knakandet blev däremot bättre när hon la sig till rätta och fixerade sig mer. Jag kände när hon gjorde det då jag upptäckte att det inte kändes lika ostabilt i bäckenet mer. Men det kan fortfarande knaka ibland. Hon la sig med huvudet nedåt i ca. V. 32 och hade fixerat sig i ca v. 35. Jag är nu i vecka 40 (39+1) och har senaste veckan haft mycket sammandragningar och förvärkar i form av mensvärk långt ner i magen, speciellt om jag gått lite för fort eller lyft Livia. Men har även uppstått när jag bara legat ner, så magen tränar på. Har inte märkt att någon slempropp gått eller så än så vi får se när hon vill komma ut. Jag har haft lite halsbränna men inte så farligt.\n

Det jag tänker mycket på nu är hur kommer det starta, kommer vattnet gå, kommer det komma värkar först, kommer det gå fort, fortare än sist, kommer vi få plats på förlossningen osv. The time will tell.

V.40 (39+0)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0