V.39 (38+0)

(null)
 
Bebis: Längd: ca 50 cm, Vikt: Ca 3,2 kg i början av veckan och cirka 3,37 kg i slutet av veckan. Nu kan jag göra rytmiska rörelser med mina lungor, ca 35-45 andningsrörelser per minut. Hjärtat och levern laddar upp med näring som jag kan använda under förlossningen, framförallt vid eventuell syrebrist. Den är uppladdningen ska också fungera som en reservdepå de första dygnen, innan produktionen av bröstmjölk kommit igång på riktigt. Det brukar ske omkring tredje dagen efter förlossningen. Vissa bebisar börjar äta direkt nör de föds, men var inte orolig om jag inte är så hungrig det första dygnet och äter ganska sällan - jag har ju min reservdepå!
Min hjärna fortsätter sin utveckling men kommer inte aatt bli helt färdigutvecklad inne i magen. Visste du att den fortsätter sin utveckling ända fram tills jag är två år gammal.
 
Jag: Du känner dig troligen tung i kroppen och tröttheten är påtaglig. Bebisen kan också känna att förlossningen närmar sig och samlar nu på sig så mycket energi som möjligt.
Är du förstagångsföderska kan det dröja ytterligare lite innan det är dags, nästan 70% föder efter BF. Alla graviditeter och förlossningar är olika. Fokusera på att vila och försök förbereda dig mentalt inför det som stundar.
 
Mina upplevelser: Jag har varit väldigt trött, men samtidigt haft väldigt svårt att somna på kvällarna. Men tröttheten leder till att jag inte gör så mycket om dagarna nu och blir nog inte lika fysiskt eller psykiskt trött på kvällarna. Jag har börjat få lite förvärkar speciellt när jag ligger i sängen och ska försöka sova, är fortfarande inte så mycket men kan komma någon. Även när jag är ute och går brukar magen kunna spännas åt och jag får som lite småvärkar, så jag går långsamt som en snigel. Jag längtar efter att hon kommer nu och är trött på att bara gå hemma och inte orka så mycket. Senast veckan satte det sig lite psykiskt på mig faktiskt och jag var vädigt känslig för att jag inte kände igen mig själv, men det är inte så konstigt med alla hormoner som är i omlopp och allt som händer i mig. Men nu är det inte långt kvar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0