V.38 (37+0)

(null)
Bebis: Längd: ca. 48 cm, vikt: ca 3 kg i början av veckan och 3,17 kg i slutet. Det är i denna vecka som det anses att jag är helt färdigutvecklad, härifrån handlar det mest om att jag växer mer och lägger på mig extra fett. De flesta barn föds mellan graviditetsvecka 38 och 42. Kanske är det snart dags för mig att göra entré.
Ett nyfött barns vikt och längd beror på olika faktorer. Genetiska anlag och kön har betydelse, men även graviditetslängden gör stor skillnad, ju längre tid i magen desto störr blir jag. I slutet av graviditeten växer jag med ca 1 cm per vecka och går upp ca 150-200 g under samma tid.
Oftast väger pojkar i genomsnitt något mer än vad flickor gör vid födseln, och de är även lite längre. Vid en fullgången graviditet, det vill säga 40 fullgångna veckor, väger pojkar i genomsnitt 3,6 kg och flickor 3,4 kg. Flickor är i genomsnitt ca 50 cm långa och pojkar ca 51 cm. Men återigen, alla är olika och det är inte på något sätt onormalt att ligga såväl under som över dessa mått!
 
Jag: Slemproppen återfinns i livmodertappen och har som uppgift att hindra bakterier att ta sig upp till livmodern. När förlossningen närmar sig och livmodertappen luckras upp kan du få delar av denna i trosan. Att slemproppen lossnar behöver inte vara ett tecken på att förlossningen är igång men att den närmar sig.
Förmodligen har ni redan skrivit ett förlossningsbrev? om inte är det hög tid nu. I detta brev skriver ni era tankar inför förlossningen. Vilken smärtlindring ni är öppna för. Saker ni vill undvika och saker ni gärna vill testa. Det är svårt att innan exakt veta hur man vill att det ska vara och ibland kan de saker som man innan förlossningen kände var viktiga inte kännas lika viktiga när man väl är inne på förlossningen. Se planen för förlossningen och förlossningsbrevet som en mental förberedelse där ni får möjlighet att tänka igenom er förlossning och era önskemål. Förlossningsbrevet blir en sammanställning av det ni tror passar er bäst den dag ert barn ska födas - vilket kan vara när som helst nu?
 
Mina upplevelser: Vi var hos barnmorskan idag och skrev ihop en sammanfattning av hur jag/vi upplevt graviditeten, vad vi önskar under förlossningen, tex att vi vill veta vad som händer och ha koll samt vill ha smärtlindring i form av epidural samt lustgas, men är även öppna för förslag för det finns så himla mycket olika och det är inte lätt att veta om att som finns. Så vi tar inte med något separat förlossningsbrev utan jag kommer ber personalen titta i min journal så har dom allt sammanställt där. På tal om slemproppen som kan gå, så kan en del av min gått igår. Är lite osäker men det kan vara så. Trodde först att vattnet gick men det var false alarm haha. Det närmar sig nu och det känns konstigt men samtidigt så skönt. Tänk vad länge man är gravid. Vi fick reda på det i somras i juli  och nu är vi inne i mars. Jag är rätt nöjd med att vara gravid nu också, det är jättemysigt med magen men jag vill bara sluta må illa! Jag har fått mycket mer ilningar i ljumskarna när hon vrider huvudet, och då måste jag sätta mig ner annars ramlar jag typ ihop för benen bara viker sig. Det händer några gånger per dag. Men det är väl bra att förbereda sig på lite smärta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0