V. 32 (31+1)

(null)
 
Bebis: Längd: 42 cm, vikt: 1800. Min hjärna utvecklas nu i väldig fart och jag kan bearbeta information, spåra ljus, och uppfatta signaler genom alla mina sinnen. Redan innan jag träffar min mamma vet jag vem hon är. Jag kan känna igen henne efter förlossningen, på rösten och på lukten, som jag redan nu förnimmer inifrån magen. Det är mest mamma jag hör, men alla som pratar mycket med mig kommer jag ihåg. Så jag uppmuntrar prat- och sångstunder med andra som kommer vara en viktig del av mitt liv. Det är kul att lära känna varandra bättre redan nu!
 
Jag: Magen fortsätter växa och har snart nått sin högsta punkt, ungefär 12 cm ovanför din navel. Det gör att dina organ trycks åt sidan och dina lungor får mindre plats. Du kanske upplever att det är svårt att dra djupa andetag eller att du fått mer halsbränna. Många kvinnor får nu återigen besvär med illamående. Den här symptomen beror på att barnet tar mer plats och att tarmarna blir hoptryckta. Prova att äta mindre portioner men oftare och köp magsyreneutraliserande läkemedel på apoteket, då brukar besvären minska. Men håll ut! Snart tar bebisen sig ner i bäckeningången. Då skapas mer plats för dina organ och lungor igen och du kommer att må bättre.
 
Mina upplevelser: Nu ni, igår gjorde jag min sista arbetsdag på vääldigt lång tid och det känns faktiskt skönt! Har börjat få lite foglossning, lite ont och inte samma stabilitet i bäckenet, men det är helt överkomligt. Vi var på föräldrakurs igår också med mycket bra info tiden efter förlossningen, amning, anknytning osv. Och sen mätte vi magen och lyssnade på hjärtat och det slår på och magen växer och jag mår bra. Cravings tänkte jag på har jag inte nämnt på ett tag, men jag har bakelser/mjuka kakor nu som jag blir så införnaliskt sugen på ibland.
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0