V. 31 (30+3)

(null)
 
Bebis: Mina organ är nästan helt färdiga nu. Det är lungorna som tar längst tid. Och så behöver jag lägga på mig mer hull. Magen börjar bli lite trång och kanske känner mamma att mina rörelser håller på att ändra karaktär. Från att ha varit kraftiga, som slag eller sparkar, är de nu mer svepande och dragande. Rörelsemönstret ska dock vara lika frekvent som tidigare. Om mamma tycker att det är lite för stilla inne i magen kan hon försöka få mig att svara genom att putta på magen, eller dricka ett stort glas kallt vatten, då brukar jag vakna till. Men skulle mamma uppleva att jag faktiskt rör mig mindre än vanligt ska hon prata med sin barnmorska eller vända sig till förlossningen för konsultation.  Om jag är mammas första barn är det ganska vanligt att huvudet redan nu fixerar sig ner i bäckenet. När det gör det kan bäckenet helt plötsligt kännas mer stabilt igen.  Ofta börjar mamma tycka att det känns ganska tugnt och jobbigt nu, och inte undra på, jag är ganska stor! Men fortfarande är det några veckor kvar så jag kan växa till mig lite mer innan det är dags att mötas.
 
Jag: Din mage är nu så stor att den påverkar din rörelseförmåga i nästan allt du gör. Det är svårare att böja sig ner, vända sig i sängen, eller att ta sig upp ur soffan. Din kropp har kanske också börjat reagera med sammandragningar när du tar i för mycket, det är ett tecken på att du bör ta det lite lugnare.  

 

Det går åt ungefär 20 procent mer syre för varje andetag och mer koldioxid behövs för att säkerställa rätt syrenivåer för dig och barnet. Lungorna får därför jobba hårdare, vilket kan göra dig anfådd och "pustig", så dra ner på tempot. Har du inte redan anmält dig till en förlossningsförberedande kurs är det hög tid att göra det nu.

 
Mina upplevelser: Jag har svårt att ta på mig strumpor och skor nu, det går men det börjar bli jobbigt haha, Niklas kommer få hjälpa mig framöver. Jag mår i övrigt rätt bra i kroppen. Kan uppleva någon ändring runt bäckenet emellanåt, är en känsla som inte går att beskriva. Hon rör sig mycket där inne men det är nu mer tryckande rörelser och igår var jag typ helt säker på att hon tryckte en fot rakt ut på magen, det var så hårt! Jag har nu bara 4 dagar kvar att jobba vilket känns så skönt! Så nu är nedräkningen påbörjad på riktigt. Cravings jag haft på senaste tiden är bakelser, alltså mjuka kakor! Helt galet vad sugen jag varit, och dricka! Varför får jag inte sug efter något nyttigt som morötter haha!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0