V. 30 (29+1)

(null)
 
Bebis: Mina fem sinnen; känsel, lukt, smak, hörsel och syn, är nu fullt utvecklade. Tidigare har lanugohåret varit en viktig komponent för värmereleringen i min kropp, men det börjar nu försvinna. Istället är det nu min hjärna och de nya fettcellerna som reglerar värmen. Benmärgen styr nu över produktionen av de röda blodkropparna som tidigare sköttes av levern. Skelettet fortsätter att hårdna och lungor, hjärna och muskler fortsätter successivt sin utveckling. Många barn har nu lagt sig till rätta inför förlossningen, medan andra fortfarande håller på som akrobater inne i magen.
 
Jag: Din växande mage gör att det blir allt svårare att hitta bekväma ställlningar. Kanske sover du dåligt, du behöver kissa oftare och sömnen blir ojämn och störd. Vissa menar att detta är en normal och viktig process för att du ska förbereda dig på livet med ett litet barn. Spädbarn sover ofta oroligt, vaknar och vill ha mat. Kanske är det kroppens sätt att vänja dig vid att vakna på natten och klara av det nya liv som kommer när ditt barn är fött.  I slutet av tredje trimestern kan tidiga graviditetssymptom komma tillbaka. En del kvinnor mår illa och blir väldigt trötta. Andra får nya besvär, till exempel foglossning som kan dyka upp precis i slutet hos vissa kvinnor. Ta det lugnt och försök slappna av när det känns tungt. Lyssna på din kropp och vila mycket!
 
Mina upplevelser: Det kom som ett brev på posten om att tidigare graviditetssymptom kan komma tillbaka..mitt illamående kom tillbaka såpass mycket att jag behövde spy igen på morgonen häromdagen, och det har varit såå skönt att inte må illa sedan v.24 typ. Men det är inte alls lika mycket som förut så hoppas det håller sig så här. Igår var vi på vår vanliga kontroll som vi går på varannan vecka och kollade blodsocker, mätte magen och lyssnade på lilltjejens hjärta vilket fortfarande är så häftigt och skönt att höra. Hon rör sig alltid så mycket när vi gör det här och sparkade barnmorskan ordentligt när hon skulle lyssna Haha. Allt såg bra ut och min mage var nu 27 cm och har alltså ökat 6 cm sedan förra tillfället, inte så konstigt att det börjar kännas tyngre framåt. Det är nu bara 10v! kvar till BF vilket är galet när jag tänker på det. Måste fixa mer grejer på till mig själv och bebben innan det är dags, men det hinns.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0