V. 21

(null)
 
Bebis: Nu är alla organ bildade, men det kommer att ta många veckor innan de har mognat och börjar fungera. Fram tills nu har min lever och mjälte producerat alla blodceller men nu börjar även benmärgen bidra till produktionen. Jag kan höra och känna beröring och kanske har mamma märkt att jag rör mig här inne vid plötsliga och höga ljud, eller om hon knuffar på magen. Vi börjar kommunicera med varandra med rörelser och det stärker anknytningsprocessen. Vi lär känna varandra och börjar bygga upp en relation, långt innan vi träffas för första gången. Men var inte orolig om du inte kännt mig i magen ännu, detta beror lite på hur jag ligger därinne och vissa mammor känner ingenting förrän om några veckor. Det är inget att oroa dig för, men om du ändå är orolig är det såklart bra att du rådfrågar din barnmorska.
 
Jag: Den ökade blodmängden gör att du nu kan behöva järntillskott, beroende på hur mycket järn som finns lagrat i din kropp. Din barnmorska kommer att mäta ditt järnvärde och ge dig råd om vad du behöver. Järn ingår bland annat i hemoglobin som transporterar syre i blodet och i myoglobin som transporterar syre i musklerna. Fortsätt äta järnrik kost, som till exempel blodpudding, persilja, baljväxter och spenat och komplettera med järntabletter om din barnmorska anser att det behövs. Tänk också på att te, kaffe och mjölk försämrar järnupptaget.
 
Mina upplevlser: Jag har börjat känna vår lilla tös (om jag inte skrev det i förra inlägget så har vi fått reda på att det är en liten tjej där inne) mer och mer. Hon rör sig exra mycket när jag lägger mig ner, men jag har också känt henne när jag suttit vid datorn på jobbet. Niklas har också börjat kunna känna hennes rörelser vilket är så mysigt. Längtar tills det blir tydligare. Jag har inga tydliga cravings, har i mina omgångar vait sugen på pommes, och sött, men det var inget nytt. VIssa dagar har jag känt mig så trött efter jobbet och totalt däckat i soffan när jag kommit hem och börjat känna av ryggen lite när jag burit lite myckte en dag, men annars mår jag bra. Ja förutom morgonillamåendet, men även det börjar kännas lite bättre.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0