V.27 (26+1)

(null)
Bebis: Tarmarna har mognat och skulle nu klara av att ta emot modersmjölk. Mina smakkörtlar har också utvecklats och jag kan känna av vad mamma äter eftersom smaken på fostervattnet förändras beroende på vad hon stoppar i sig. Min koordinationsförmåga har förbättrats och jag kan få tag på mina fötter och föra mina händer till munnen.  Jag lägger på mig allt mer underhudsfett, men huden är inte helt utfylld än. Mina ögonfransar har blivit långa och musklerna i armar och ben är betydligt starkare. Om jag skulle födas nu har jag goda chanser att överleva. Men varje vecka gör stor skillnad så jag stannar gärna kvar lite till här inne i den trygga magen.
 
Jag: Motion förbättrar konditionen och ökar ditt välbefinnande. Du behöver inte träna hårt, en daglig cykeltur eller promenad kan räcka. En del kvinnor drabbas av åderbråck, slingrande eller knutformiga utvidgningar av blodådrorna som kan uppstå på benen, i underlivet eller i ändtarmen (hemorrojder). Åderbråcken brukar försvinna efter förlossningen. Kanske upplever du också smärta eller domningskänslor i händerna. Detta kallas Karpaltunnelsyndrom och beror på att allt mer vätska samlas i vävnaderna, vilket skapar ett tryck kring nerver och senor. Det kan vara obehagligt och gör att fingrarna domnar. Det är ofta värst på morgonen, under dagen när du rör på händerna mer blir cirkulation bättre och besvären avtar.
 
Mina upplevelser: Ja jag åkte ju på influensan den här veckan som var, jag som trodde jag skulle klara mig när jag tagit vaccin och allt, men det hann inte göra sitt. Sen hade jag ju sänkt immunförsvar sedan förra omgången med förkylning så vaccinet kanske triggade ngt. Ja så det här med motion som står här ovan har det inte blivit mycket med. Jag har legat totalt däckad hela veckan. Karpaltunnelbesvär och så har jag inte känt av, hoppas jag slipper det. Det har varit lite oro kring att lilltjejen ska må bra nu när jag haft influensan för det vill man ju inte ha som gravid, och jag har tänkt extramycket på att hon har rört sig och hållt igång där inne vilket hon har. Väldigt mycket rörelser vilket varit skönt. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0