V.25 (24+2)

(null)
 
Bebis: De flesta barn får hicka i livmodern, kanske på grund av att diafragman ännu inte är helt utvecklad. Hicka är helt ofarligt och inget att oroa sig för.  Mina kapillärer, alltså de tunna blodkärl som ligger precis under huden, börjar nu att bildas och skapar en rosa hudton. Även blodkärlen i lungorna bildas. Mina näsborrar, som hittills har varit igentäppta, är nu öppna och jag har börjat träna på att andas. Det finns förstås inget syre här inne, men jag tränar på andningen med hjälp av fostervattnet.
 
Jag: Troligen känner du bebisens rörelser nu. Skulle du inte göra det, eller om du upplever att den rör sig väldigt lite, ta kontakt med din barnmorska eller sjukhuset. Det kan vara skönt att veta att ett barn som föds i denna vecka har möjlighet att överleva med hjälp av neonatal vård, dock hoppas vi att bebisen får stanna i magen ett tag till.  Någon gång mellan vecka 24-29 görs en rutinmässig diabeteskontroll på MVC. En till tre procent av alla blivande mammor drabbas av så kallad graviditetsdiabetes. Har man ärftliga anlag är risken något högre. Om du drabbas av diabetes under din graviditet brukar den oftast försvinna igen efter förlossningen.
 
Mina upplevelser: Jag har varit fortsatt sjuk en vecka till så har inte gjort så mycket utan mest legat i säng och soffa. Det jag nog känt som beskrivs här ovan är att hon haft hicka ibland då mer rytmiiska rörelser har känts av och rörelserna blir starkare och starkare när hon rör sig där inne. Magen växer också på bra och jag tycker mycket har hänt med storleken på kort tid nu. Jag har fått besked om att graviditetspenningen gick igenom också vilket betyder att jag kommer kunna gå från jobbet tidigare då jag har ett tungt jobb, vilket känns väldigt skönt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0