V. 26 (25+1)

(null)
 
Bebis: Nu kan jag öppna mina ögon! Näthinnan har utvecklats och gör att jag kan reagera på ljus och mörker och jag kan även börja se, dock är sikten ganska begränsad. Ögat är inte helt färdigutvecklat och ögonfärgen är det som blir färdigt sist. Det kan ta upp till sex månader efter födseln tills ni helt säkert kan säga vilken färg mina ögon har.  Mina balansorgan har utvecklats och jag uppfattar vad som är upp och ner. Jag kan också känna igen rösterna från mina föräldrar och jag reagerar när de pratar.
 
Jag: Kroppen börjar nu lagra fettvävnad runt höfterna och brösten blir större. Den ökade fettvävnaden medför ibland hudbristningar, orsaken är att huden tänjs ut i dessa områden. Hudbristningarna försvinner inte helt efter förlossningen men bleknar.  Dina händer och fötter svullnar lätt och det kan samlas vätska i benen. Skaffa (och använd!) stödstrumpor, det är ett effektivt sätt att minska besvären. Kramp i vaderna är också vanligt och kan störa din nattsömn. Får du kramp kan du vinkla foten skarpt uppåt, eller stretcha ut vaden som när du tränar, då brukar krampen släppa. Vid stora besvär med kramp kan du eventuellt prova att ta lite extra magnesiumvitaminer, men rådgör först med din barnmorska.
 
Mina upplevelser: Det som står om att fötter och händer kan svullna tänkte jag att det är lugnt för mig, jag har inte känt något sånt..och så sväller fötterna och händerna igår när jag satt på konsert haha. Min kropp följer hur veckorna beskrivs. Annars mår jag bra, veckan som varit nu har jag inte behövt ta mina tabletter mot illamåendet vilket har varit fantastiskt. Jag tog influensavaccin i onsdags då jag blivit rådd av både min barnmorska och 1177 att göra det efter min elaka förkylning, så nu ska jag väl klara mig från det iaf. Jag känner hur hennes rörelser blir starkare och starkare där inne vilket är häftigt. Det är dock fortfarande svårt att förstå att det är en liten minimänniska där inne.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0