V. 24

(null)

 

Bebis: Lungorna är det organ som tar längst tid på sig att bli färdigt och än dröjer det ganska länge innan de är helt utvecklade. Men jag tränar mina lungor redan nu, bland annat genom att suga på tummen.  Jag är fortfarande rätt liten och min kropp är täckt av hår som hjälper mig att hålla värmen inne i magen. När jag föds kommer det mesta av håret att vara borta, men en del barn kan vara lite ludna i början. Mitt immunförsvar har börjat bildas i form av vita blodkroppar som bekämpar infektioner. Jag får även ta del av mammas antikroppar via moderkakan. Efter jag är född får jag ytterligare antikroppar via bröstmjölken, om mamma väljer att amma.

 

Jag: Fötterna svullnar, en besvärande halsbränna stör efter maten, bristningar uppstår, magen blir trög och läckage av urin när du skrattar/hostar eftersom bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut.  Kanske känner du dig allmänt förvirrad av allt som påverkar dig under graviditeten. Men mycket kan lindras ganska enkelt. Använd stödstrumpor och ha benen i högläge när det är möjligt. Undvik stark mat och ät inte för stora portioner. Drick mycket vatten, ät fiberrik mat, håll igång och rör på dig. Regelbunden motion är hälsosamt för både dig och barnet, det behöver inte vara mycket, en promenad om dagen kan vara tillräckligt. Gör knipövningar dagligen för att hålla tätt både under och efter din graviditet. Som en bonus kan knipövningar även ge ett skönare sexliv.

 

Mina upplevelser: Ja ni, ända sedan i tisdags har jag mått dåligt, åkt på någon förkylning som inte ger sig. Här märks det av att jag inte har samma immunförsvar när det är en liten bebbe i magen, en sån här förkylning hade jag blivit av med på 2 dagar kanske i vanliga fall, men nu har jag mått riktigt dåligt. i 5-6 dagar Men jag orkade mig iväg till MVC i fredags och vi fick lyssna på lilltjejens hjärtljud för första gången, så häftigt att höra, det tickar på snabbt där inne. Vi mätte magen där jag låg normalt och tog även vikt och jag har gått upp några kg ca 2-3 kg, gick ner lite i början när jag mådde så illa, men nu kommer det ikapp.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0