Europaresa - Berlin & Prag

BERLIN


Berlin var vårt första stopp på vår resa. Vi åkte dit på en dag, så första dagen som vi började resa på började redan vid 5-6 och vi var framme på kvällen vid typ 8. Vi fick med det känna på hur det var att åka bil och sitta längre sträckor redan på en gång. Men det gick bra och vi lyssnade på ljudbok som gjorde att tiden gick snabbare.

Berlin då, vad ryckte jag/vi om det. Det var första gången för oss alla 3 där. Vi var där en heldag. Det var kul att få se staden överlag, och det som jag mest ville se där var den del av Berlinmuren som det står kvar en liten del av och titta på det runt omkring där. Resten av staden (av det vi såg) var ganska risig upplevde vi. Det är väldigt mycket klotter på husen och överallt och det växer hej vilt med gräs och så bredvid gångvägar och vägar osv. Det tyckte jag gjorde att intrycket blev lite risigare. Men nu bodde vi på östra delen också och den säger dom ju var risigare när Berlinmuren fanns också och den västra delen var den "finare". 

Det vi annars hann göra i Berlin på vår dag där var att strosa runt och kolla stan, äta deras omtalade currywurst (som för övrigt inte alls var särskilt gott), sitta och ta ett glas vid vattnet. När vi satt där och skulle ta ett glas vid vattnet kom det en tiggare, och vi hade cent liggande på bordet som han då pekade på och ville ha, när vi då sa bestämt nej blev han så arg så han tog vårt pepparkar på bordet och sprätte peppar över vårt bord. Det var så nära att träffa Niklas efterrätt, haha lite komisk och otippad grej som hände. 

Sammanfattning: Kul att ha besökt och fått se Berlinmuren och staden överlag, men inte så jättespeciell stad i övrigt. En storstad helt enkelt.



PRAG

Vår andra stad på resan blev Prag. Det var en mysig stad!! Väldigt mysigt att få se både den gamla delen av staden och den "nya". Det var väldigt fina hus och mysig stad överlag. Det är en bra weekend stad att åka till. Billigt med öl och drinkar som det också var i Berlin. Här var vi också bara en dag, men vi hann gå runt även här och bara kolla, gick upp för massa trappor till deras slott/borg, åt gott och tog även här en varsin drink vid vattnet innan vi knallade hemåt. Det tog sin stund att gå tillbaka till hotellet. Vi gick ca 1,5 mil både i Prag och Berlin så vi fick vår dagliga motion.

Jag provade även deras omtalade bakelse, den föll mig kanske inte helt i smaken men jag var väldigt mätt när jag åt den vill jag tillägga, men ja var tvungen att köpa en för att smaka. Alla gick verkligen runt med sådana där! 

Sammanfattning: Supermysig stad att strosa runt i och bara kolla på fina hus och miljön vid vattnet och kunna variera mellan gamla och nyare delar av staden. Bara att sätta sig och äta gott var väldigt mysigt.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0