Rom- och choklad provning

Här sitter jag och göttar mig i soffan efter en avklarad jobbhelg och inväntar en ny vecka. Som däremot blir ganska lugn för min del då vi ska skriva hemtenta denna kommande vecka och kan alltså göra det hemifrån.

I torsdags fick jag och Niklas finbesök av Niklas syster Louise, Rickard och lilla Ruth, som hade blivit jättestor sen vi träffade henne i somras! Det var alldeles för längesen vi träffades så det var så mysigt att få ha dom här en natt. Det blev en kort visit då dom skulle upp vidare i landet sen. Men alltid kul att få ses lite och att jag fick gosa lite med bebis Ruth!

Igår var jag och Niklas på Rom- och choklad provning vilket var supertrevligt och spännande. Vi fick denna "upplevelse" av en av Niklas kollegor som inte hann gå på det och frågade om vi ville gå istället. Jag är ingen Rom fantast men när choklad nämdes kunde jag inte säga nej. Det var ändå över förväntan, romen alltså, det är ju ganska sött, och sött tycker jag om. Och chokladen var verkligen äkta choklad,
så den var god, och dom var väldigt goda att blanda. 

Han som höll i det har en egen odling i Tobago i Trinidad/Karibien så han var väldigt insatt i det hela då han är med i hela processen från att skörda kakaobönorna till när de gör själva chokladen till att den säljs i hans lilla butik som ligger på söder. Det gjorde det hela mer intressant eftersom han verkligen berättade om något som han brann så över. Sådana människor inspirerar mig så, de som verkligen gör det de brinner för. 

Vi fick alltså smaka lite olika choklader, två som han då gjort själv och vi fick veta hur det gick till att göra både choklad och Rom och att det finns olika sätt att göra det på osv. Det var en bra kväll!



Romerna vi och prova. Jag tyckte bäst om den andra från vänster. Den var sötast tyckte jag.



Han hade dekorerat med saker som hör ihop med kakaodlingarna. Som den gröna "duken", det är riktiga bananblad och dom är med för att vid odlingarna är det också stora bananodlingar som ger skugga till kakaoplantorna.

Imorse vaknade jag väldigt tidigt och var riktigt chockad när ja tittade på hur mycket klockan faktiskt var, men sen slog det mig varför den var så "lite", i mitt huvud hade jag ju sovit en timme längre och jag var väldigt utvilad. Jag låg och drog mig ett tag däremot men det får man när det är söndag. Jag provade att baka ett nytt bröd imorse (frukostfrallor som de så enkelt kallades) som blev riktigt gott! Det kommer göras fler gånger. Och snabbt gick det också. Så jag och Niklas hade en mysfrukost innan jag skulle iväg till jobbet.









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0