Workshop

Idag i skolan hade vi inga vanliga föreläsningar utan något som kallas workshop, som jag också nämde i föregående inlägg om jag kommer ihåg rätt. Idag har vi iaf målat och skapat konst på olika sätt och vis och även skrivit Haiku dikter, återkommer till dessa senare.
 
Vi började dagen med att alla fick gå in i ett rum där det låg ett stort papper på några bord i mitten som vi alla målade hej vilt på. Vi fick måla vad vi ville och "uppdraget" var att fylla hela pappret så det fanns så lite vitt kvar som möjligt och vi snurrade hela tiden pappret så man fick nya ställen att måla på och lägga till på de andras målningar osv. Detta gjordes med endast glada färger. Sen gick vi in i nästa rum och gjorde samma sak igen fast med bara mörka färger.
 
Medan dom torkade gjorde vi en annan övning som var att vi skulle måla av varandra utan att titta ner på pappret. Riktigt kul och så svårt! Ingen blev lik den andra och det var så svårt att inte titta ner på pappret också eftersom man har en automatisk reflex som vill titta ner emellanåt. Vi målade av alla i gruppen och fick på så sätt 13 olika bilder av sig själv. Alla väldigt vackra. Sen valde vi ut tre av bilderna på oss som skulle representera 1. När vi vaknar på morgonen, 2. När vi ska träffa svärföräldrarna för första gången, 3. vi skulle känna igen oss i bilden, välja något som gjorde att vi kände att det verkligen var vi. Jag tog nog tyvärr inget kort på dom, men dom var superfina, det vill jag lova.
 
När de första målningarna sen torkat satte vi upp dom på väggen och gjorde nya tavlor av dom stora tavlorna. Vi skulle klippa ut något som representerade, landet, havet och staden. Sen fick vi gå runt och kolla på allas tavlor och skriva vad vi tyckte att det såg ut som i våra ögon och sen av dom lapparna vi fått skrev vi en haiku dikt,
 
Haiku dikt är när man  följer ett mönster som är 5, 7, 5 och betyder att i första meningen får det endast vara 5 vokaler, 7 vokaler i andra meningen och 5 vokaler i sista meningen. Jag skrev tex: Sjöstjärnan har fest i första meningen, för jag hade fått sjöstjärna och fest som ord på min lappar.
 
Det blev mycket text, men det har varit en sån inspirerande dag och så rolig dag som har fått tagit fram både kreativititet och lite hjärngympa eftersom man skulle tänka på varför man gjorde sin val av bilder osv. Det roliga är att det kommer bli mer sånt här nu i den här kursen framöver.









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0